Book “D4T- Design per i Territori. Approcci, metodi, esperienze”

D4T / Marzo 8, 2019 / News

Vi segnaliamo la pubblicazione del volume D4T – Design per i Territori. Approcci, metodi, esperienze a cura di Marina Parente e Carla Sedini, nella collana Design Experiences della casa editrice ListLab.

Il libro è l’esito finale della ricerca FARB (Fondi di Ateneo per la Ricerca di Base) del Dipartimento di Design del Politecnico di Milano, che ha dato vita al network D4T.

La ricerca, finalizzata a definire come il design può intervenire nei e per i territori, con quali modalità e strumenti, in quali ambiti e con quali finalità, è stata un’occasione di approfondimento delle esperienze di formazione e di ricerca applicata condotte in ambito accademico negli ultimi anni e di confronto con diversi esperti del settore, anche esterni alla disciplina, per un dialogo proficuo e costruttivo.

Il volume raccoglie i saggi e le esperienze di progetto di ricercatori e docenti universitari, professionisti nel campo della cultura e della comunicazione strategica, esperti nel campo dell’innovazione sociale e dello sviluppo sostenibile.

Tra gli autori del nostro Dipartimento, oltre alle curatrici, segnaliamo i saggi di: Daniela Calabi, Marinella Ferrara, Rossana Gaddi, Marisa Galbiati e Marta Beltrame, Eleonora Lupo, Francesca Piredda, Daniela Selloni, Giuliano Simonelli e Eugenia Chiara, Raffaella Trocchianesi, Beatrice Villari. Prefazione di Silvia Piardi, direttrice del Dipartimento di Design.

Per scaricare l’indice cliccare qui.

We inform you about the publication of the book D4T – Design for the Territories. Approaches, methods, experiences edited by Marina Parente and Carla Sedini and published in the Design Experiences series of ListLab (which, at the moment, is only in Italian) .

The book is the final result of a FARB research project (University Funds for Basic Research) funded by theDesign Department of the Politecnico di Milano,  and which gave life to D4T network.

The research was aimed at defining how design can intervene in and for the territories, which methods and tools design uses, in which areas design is focused on, what purposes design follows; it was also an opportunity to acquire more knowledge on educational and applied research experiences, conducted in recent years by academics. In addition to that, we wanted to analyze this field of study also in comparison with various experts both from design and other disciplines, in order to conduct a fruitful and productive dialogue.

The book collects essays and project experiences of researchers and professors from several Universities, professionals in the fields of culture and strategic communication, experts in the fields of social innovation and sustainable development.

Among the authors of our Department, in addition to the editors, the essays of the following scholars are included: Daniela Calabi, Marinella Ferrara, Rossana Gaddi, Marisa Galbiati and Marta Beltrame, Eleonora Lupo, Francesca Piredda, Daniela Selloni, Giuliano Simonelli and Eugenia Chiara, Raffaella Trocchianesi, Beatrice Villari. Preface by Silvia Piardi, director of theDesign Department.

Click here to download the index.